گاهی اوقات شما تمام جزئیات پیکسلها را میخواهید و اگر درباره عکاسی صحبت میکنیم، این یعنی عکاسی در حالت RAW. عکاسان حرفهای همیشه این کار را انجام میدهند، اما برای بسیاری از ما، JPEG ها کافی هستند حداقل من اینطور فکر میکنم.
واقعیت این است که بیشتر عکسهایی که از طریق گوشیهای هوشمند میبینیم و به اشتراک میگذاریم، بسیار با تواناییهای واقعی هر سنسوری، چه در بهترین گوشیها و چه در بهترین دوربینهای دیجیتال، فاصله دارند. سنسور دوربین اصلی آیفون 16 پرو مکس 48 مگاپیکسل است، اما معمولاً در 24 مگاپیکسل یا حتی 12 مگاپیکسل عکس میگیرم و تصاویر اغلب به صورت JPEG ذخیره میشوند. گوشیهای هوشمند این کار را برای سازگاری بیشتر و کاهش حجم فایل انجام میدهند.
عکاسان حرفهای برای داشتن کنترل حداکثری روی تصویر در حالت RAW عکس میگیرند. آنها تمام جزئیات ممکن را میخواهند، جزئیاتی که یک تصویر با رزولوشن ۸۰۰۰ در ۴۰۰۰ پیکسل و حداقل 300ppi میتواند ارائه دهد. کاربران عادی نیازی به فایلهای RAW ندارند، زیرا هر فایل تصویری میتواند بسیار بزرگ باشد، گاهی تا 60 مگابایت، در حالی که اندازه یک JPEG با کیفیت بالا معمولاً بین 1 تا 3.5 مگابایت است. عکاسی در حالت RAW شبیه به فیلمبرداری در رزولوشن 4K یا حتی 8K است، به جای استفاده از رزولوشن معمولی 1920×1080.
تقریباً تمام گوشیهای هوشمند پرچمدار امروزه قادر به عکاسی در فرمت RAW هستند، که به معنای ثبت تصاویری است که از تمام پیکسلها استفاده کرده و تغییرات کمی (یا هیچ تغییری) روی تصویر اصلی اعمال نمیکنند. حالا فرض کنید اگر با آیفون 16 پرو مکس، آیفون 15 پرو مکس، سامسونگ گلکسی Z Fold 6 و گوگل پیکسل 9 پرو فولد در حالت RAW عکس بگیرم و آنها را با تصاویر RAW گرفته شده با دوربین کانن EOS RP مقایسه کنم، دوربینی که دارای سنسور فولفریم CMOS با دقت 26.2 مگاپیکسل و لنز کیت 35 میلیمتری است. چه چیزی خواهم دید؟ آیا ناامید خواهم شد، خوشحال و شگفتزده، یا احساسی بین این دو؟
مقایسه دوربین گوشیهای هوشمند و دوربین حرفهای Canon با تمرکز بر سنسورهای اصلی ۵۰ مگاپیکسلی
در دستهبندیهای گوشیهای هوشمند جستجو کردیم زیرا به دنبال سنسورهای اصلی به روز در محدوده ۵۰ مگاپیکسل بودم. گروه تست من به این شکل است:
- دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرو مکس: ۴۸ مگاپیکسلی با لنز فوژن ۲۴ میلیمتری و دیافراگم f/1.78
- دوربین اصلی آیفون 15 پرو مکس: 48 مگاپیکسلی، لنز 24 میلیمتری، دیافراگم f/1.78
- سامسونگ گلکسی زد فولد ۶: دوربین ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
- گوگل پیکسل ۹ پرو فولد: دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7
- کَنن EOS RP: با سنسور 26.2 مگاپیکسلی و دیافراگم f/1.8
همانطور که میبینید، در اینجا نوعی همترازی وجود دارد و اگر به جای لنزهای خاص و فناوری فشردهسازی به تواناییهای سنسورها توجه کنیم، شاید بتوانیم دنیای اطراف را همانطور که سنسورهای Apple، Samsung، Google و Canon میبینند، مشاهده کنیم.
من میدانم که شرکتهای گوشیهای هوشمند این سنسورها را تولید نمیکنند. اگرچه اپل تأیید نمیکند، اکثر گزارشها ادعا میکنند که سنسور دوربین اصلی iPhone 16 Pro Max از نوع Sony IMX903 است. احتمالاً سامسونگ از سنسور Isocell GNJ استفاده میکند. اکثر مردم باور دارند که Pixel 9 Pro Fold از سنسور Sony IMX858 استفاده میکند. کانن سنسور خود را تولید میکند.
گوشیهای هوشمند شما به صورت پیشفرض برای عکاسی در فرمت RAW تنظیم نشدهاند. دوربین کانن طوری تنظیم شده بود که به طور همزمان در فرمت JPG و RAW عکاسی کند (دو فایل برای هر تصویر). در Google Pixel 9 Pro Fold، برنامه دوربین را باز کردم، آیکون تنظیمات را انتخاب کردم، تنظیمات حرفهای (Pro settings) را باز کردم و گزینه RAW + JPEG را انتخاب کردم. اکنون، مانند دوربین کانن من، پیکسل هر تصویر را در دو فرمت RAW و JPEG ذخیره میکند.
عکس اول
فرآیند تنظیمات برای iPhone 16 Pro Max و 15 Pro Max تقریباً مشابه بود، اگرچه گوشی اول گزینههای بیشتری برای ProRAW دارد. من با باز کردن بخش دوربین در تنظیمات و فعالسازی ProRAW & Resolution Control شروع کردم. پس از آن، به تنظیمات پیشفرض حرفهای (Pro Default) رفتم و ProRAW Max (تا ۴۸ مگاپیکسل) و JPEG-XL Lossless را برای فرمت انتخاب کردم. در 15 Pro Max، گزینههای اضافی PRORAW FORMAT را نداشتم.
سامسونگ کنترلهای حرفهای زیادی در برنامه دوربین اصلی خود دارد، اما RAW را نادیده میگیرد و به جای آن، یک برنامه کاملاً جداگانه به نام ExpertRAW را به این کار اختصاص داده است. من این برنامه را در Samsung Galaxy Z Fold 6 دانلود کردم، مگاپیکسلها را روی ۵۰ تنظیم کردم و سپس اجازه دادم تا تصاویر در فرمت JPG و RAW ذخیره شوند.
تنها مشکل دیگری که وجود داشت، انتقال عکسها به مک من برای تحلیل بود. من در بارگذاری فایلهای DNG از Pixel 9 Pro Fold و Galaxy Z Fold 6 به Google Drive مشکل چندانی نداشتم، اما کار با iPhone کمی پیچیدهتر بود.
اگر سعی میکردم آنها را از طریق AirDrop منتقل کنم، iPhone به طور خودکار فرمت را به JPEG تغییر میداد و PPI من را از ۳۰۰ به ۷۲ کاهش میداد. در نهایت، متوجه شدم که تصاویر همگامسازیشده با iCloud من را میتوان به راحتی از برنامه Photos در دسکتاپ به فایلهای باز شده در Photoshop کشید و رها کرد که این کار، وضوح و PPI را حفظ میکرد.
یافتههای من
قبل از اینکه به یافتههایم بپردازیم، باید شما را آماده کنم. در زیر مقایسههای تصویری وجود دارد. اینها تصاویر RAW اصلی نیستند، زیرا نمایش آنها در یک وبسایت فشردهشده بسیار دشوار است. به جای آن، من هر تصویر را در حالت ۱۰۰% تنظیم کردهام و قسمتهای دست نخورده تصاویر را برش دادهام تا جایی که تفاوتهای معناداری را در تصاویر RAW مشاهده کردم، نشان دهم.
من تصاویر زیادی ثبت نکردم و به جای آن روی چند تصویر که در عرض چند دقیقه از یکدیگر گرفته شده و از تقریبا همان زاویه، فاصله و شرایط نوری مشابه عکاسی شدهاند، تمرکز کردم. من هیچگونه تنظیمی برای نوردهی یا فوکوس انجام ندادم. در دو روز آفتابی عکاسی کردم تا به هر دوربین اصلی بهترین شانس را برای ثبت تصاویر RAW زیبا بدهم.
به طور خلاصه، تصاویر RAW دوربین Canon بهطور کلی از تمام تصاویری که با مجموعه گوشیهای هوشمند من گرفته شدهاند، برتر هستند. تفاوتها چندان بزرگ نیستند، اما در زمینه جزئیات، دقت رنگ و تمایل به حفظ سایههای عمیق، کانن برنده است. در نبرد تصاویر RAW گوشیهای هوشمند (تاشو و غیره)، iPhone 16 Pro Max درخشش خاصی دارد و iPhone 15 Pro Max نیز نزدیک به آن است. وضوح تقریباً یکسان است، اما رنگهای تصاویر RAW مدل 16 Pro ممکن است کمی دقیقتر باشند. Pixel 9 Pro Fold رنگهای بسیار زندهای ارائه میدهد، اما به دلیل عمق میدان طولانی (که بهعنوان پیشفرض است) کمی از ابعاد آن کاسته شده است.
تصاویر RAW سامسونگ در وضوح برنده است (رزولوشن ۸۱۶۰x۶۱۲۰ کمی بیشتر از ۸۰۶۴x۴۵۳۶ iPhone است)، اما رنگها بهطور کامل زنده نیستند. همچنین، به دلیل اینکه بوکه بهقدری قوی نیست، تصاویر عمق کمتری نسبت به آنچه از iPhone 16 Pro Max میبینیم دارند. مدیریت سایه این گوشی بهتر است، زیرا سعی نمیکند مناطق تاریک را بیش از حد روشن کند.
بررسی کیفیت تصاویر RAW
وقتی تصاویر RAW را بر روی صفحه نمایش MacBook Air خود باز کردم، همه آنها بهخوبی به نظر میرسیدند. اما برای تحلیل دقیقتر، هر تصویر را در حالت ۱۰۰% تنظیم کردم تا جزئیات را بررسی کنم. در هر مورد، این کار نقاط قوت و ضعف قابلیتهای ضبط تصاویر RAW آنها را نشان داد. در عکس کدوحلواییها و گلها در ایوانم، هیچیک از گوشیهای هوشمند نتوانستند ترکیب جزئیات سطح سنگی و دقت رنگی را که در تصویر کانن خود مشاهده کردم، بهدست آورند.
بررسی کیفیت تصاویر گلهای شیپوری
در عکسهای گلهای شیپوری، iPhone 16 Pro Max (و iPhone 15 Pro) جزئیات زیادی را ارائه میدهند که حتی رگهای گلبرگها را بهخوبی نشان میدهند. اما در مقایسه با کانن، در سایهها نازکی و ظرافت کمتری وجود دارد و این عادت ناامیدکننده که سعی در روشن کردن همه چیز دارد، دیده میشود. نتیجه این است که شاید اطلاعات بصری بیشتری نسبت به کانن (یا آنچه در واقعیت میبینیم) بهدست آوریم، اما در عوض، کنتراست کمتری داریم که معمولاً به تفکیک جزئیاتی مانند لکههای گلبرگ کمک میکند. همچنان رویکرد اپل را بر رویکرد Samsung Galaxy Z Fold 6 ترجیح میدهم. رنگها در سامسونگ بهطرز غیرطبیعی به وضوح زیادی متمایل هستند و این واقعیت را بهخوبی منعکس نمیکنند. در سامسونگ، انتقال از نواحی روشن به سایه بهطور نامناسبی مدیریت شده و در نهایت، به نظر غیرواقعی میآید.
اینکه Canon EOS RP تمام گوشیهای هوشمند را پشت سر گذاشته است، نباید تعجبآور باشد. لنز بزرگتر، فاصله فیزیکی بیشتر بین لنز و سنسور، و رویکردی که به تطابق با آنچه که زمانی میتوانستیم با فیلم آنالوگ انجام دهیم، تمرکز دارد، منجر به تولید تصاویر RAW از نظر زیباییشناسی برتر میشود. این همچنین نشان میدهد که گوشیهای هوشمند هنوز راهی طولانی در پیش دارند تا بتوانند به قابلیتهای ضبط تصویر RAW DSLR برسند.