اپل همواره استعدادی کمنظیر در ایجاد دوقطبیهای پرهیاهو داشته است؛ چه با حذف شارژر از جعبه گوشیها و چه حالا با معرفی لوازم جانبی که در نگاه اول، مرز باریک میان «نبوغ» و «شوخی» را به چالش میکشند. در روزهای اخیر، غول کوپرتینو از دو محصول جانبی رونمایی کرده که اگرچه ظاهری عجیب دارند، اما هر کدام با هدفی کاملاً مشخص و استراتژیک روانه بازار شدهاند: یکی برای تسخیر دنیای مد و دیگری برای ادای احترام به ۴۰ سال تعهد به دسترسپذیری (Accessibility).
جیب آیفون

بیایید با جنجالیترین محصول شروع کنیم: «جیب آیفون» (iPhone Pocket). هفته گذشته، رونمایی از این نگهدارنده پارچهای با واکنشهای تند و گاه تمسخرآمیز کاربران در شبکههای اجتماعی روبرو شد. بسیاری آن را شبیه به یک «جوراب» توصیف کردند و قیمت پایه ۱۴۹.۹۵ دلاری (که برای مدل بنددار تا ۲۲۹ دلار هم میرسد) را غیرمنطقی دانستند. اما اپل این ایده را صرفاً از جیبش در نیاورده است! پشتپرده این محصول، نام بزرگ «ایسه میاکه» (Issey Miyake) نهفته است؛ طراح ژاپنی مشهوری که استیو جابز فقید شیفته کارهایش بود و آن پلیورهای یقه اسکی مشکی معروف جابز نیز طراحی او بودند. اگرچه میاکه در سال ۲۰۲۲ درگذشت، اما همکاری اپل با برند او، اقدامی هوشمندانه برای نفوذ بیشتر در بازار آسیاست؛ جایی که این برند جایگاه ویژهای در کمد لباس نسل جوان و قدیم دارد.
اپل به خوبی میداند که ترند استفاده از کیفهای کوچک رودوشی (Crossbody) و اکسسوریهای حمل گوشی در حال اوج گرفتن است. این محصول قرار نیست برای همه باشد؛ جیب آیفون یک بیانیه مد (Fashion Statement) است، درست مثل بندهای هرمس برای اپل واچ. آمارها نشان میدهند که ۶۰ درصد از فروشگاههای فیزیکی که این محصول را عرضه میکنند در آسیا واقع شدهاند. بنابراین، اپل با پذیرش ریسک تمسخر کوتاهمدت، در حال اجرای یک نقشه بلندمدت برای تبدیل کردن آیفون به یک کالای لوکس پوشیدنی است.
گیره سیلیکونی

در سوی دیگر این میدان، اپل محصولی را معرفی کرده که اگرچه ظاهری به همان اندازه عجیب و ارگانیک دارد، اما هدفش کاملاً متفاوت و انسانی است. همزمان با چهلمین سالگرد فعالیت اپل در حوزه دسترسپذیری (که از سال ۱۹۸۵ با MacInTalk آغاز شد)، این شرکت با همکاری «بیلی هیکاوا» (Bailey Hikawa)، طراح ساکن لسآنجلس، از گریپ و پایههای جدید مگسیف رونمایی کرده است. این اکسسوری ۶۹.۹۵ دلاری که ظاهری شبیه به مجسمههای انتزاعی دارد، صرفاً برای زیبایی طراحی نشده است.
طبق آمارهای کلینیک کلیولند، سالانه تعداد زیادی از نوزادان با تفاوتهای مادرزادی در دست متولد میشوند و بسیاری از افراد دارای معلولیت، توانایی نگهداشتن گوشیهای باریک امروزی را ندارند. گریپ جدید بیلی هیکاوا با طراحی سیلیکونی ضخیم و انعطافپذیر خود، راهکاری ارگونومیک برای این دسته از کاربران ارائه میدهد. این محصول که در رنگهای خاصی مثل «سبز نئونی» و «مرمری» عرضه شده، به لطف مگسیف به راحتی به پشت آیفون میچسبد و علاوه بر سهولت در دست گرفتن گوشی، به عنوان پایهای برای حالتهای عمودی و افقی نیز عمل میکند.
جمعبندی یونیتک
شاید در نگاه اول، یک جیب بافتنی گرانقیمت و یک گیره سیلیکونی عجیب، بیربط به نظر برسند؛ اما هر دو نشاندهنده استراتژی جدید اپل هستند: خروج از چارچوبهای سنتی لوازم جانبی. اپل با این محصولات نشان میدهد که اکوسیستم آیفون آنقدر گسترده شده که میتواند همزمان نیاز یک فشنبلاگر در توکیو و یک کاربر با محدودیتهای حرکتی در نیویورک را با طراحیهای ساختارشکن پاسخ دهد.
نظر شما چیست؟ آیا حاضرید برای تبدیل شدن آیفونتان به یک آیتم فشن، هزینهای سنگین بپردازید یا ترجیح میدهید لوازم جانبی کاربردیتری داشته باشید؟