تا به حال شده وارد یک فروشگاه شوید که روی شیشه زده “۵۰٪ تخفیف”، اما وقتی قیمت را میبینید حس کنید هیچ فرقی با هفته پیش نکرده؟ یا شاید هم داستانهای عجیبوغریبی از صفهای طولانی و دعوا سر یک تلویزیون شنیده باشید.
بیایید روراست باشیم؛ بلک فرایدی (Black Friday) یا همان “جمعه سیاه” معروف، برای خیلیها تبدیل به یک سردرد شده تا لذت خرید. اما آیا واقعاً این روز فقط یک ترفند بازاریابی است یا فرصتی که نباید از دست داد؟ امسال در یونیتک تصمیم گرفتیم پردهها را کنار بزنیم و ببینیم پشت این هیاهو چه خبر است و چرا نسخه امسال ما با بقیه فرق دارد.
بلک فرایدی چیست؟
شاید فکر کنید بلک فرایدی یا همان «جمعه سیاه» فقط یک اسم باکلاس خارجی برای حراجیهای آخر پاییز است، اما داستان پشت این نام، بسیار پرفراز و نشیبتر از چند تخفیف ساده است. بیایید یک سفر کوتاه به تاریخ داشته باشیم تا ببینیم این روز دقیقاً چیست و چرا دنیا را تکان میدهد.
به زبان ساده، بلک فرایدی (Black Friday) فردای روز شکرگزاری (Thanksgiving) در آمریکاست؛ یعنی آخرین جمعه ماه نوامبر. این روز به طور سنتی سوتِ آغاز خریدهای کریسمس و سال نو میلادی محسوب میشود. اما چرا اسمش «سیاه» است؟ داستان دو روایت اصلی دارد:
۱. روایت اول: کابوس پلیسها (دهه ۱۹۵۰)
ریشه اصلی این نام اصلاً تجاری نبود! داستان به دهه ۵۰ میلادی و شهر فیلادلفیا برمیگردد. در آن سالها، روز بعد از عید شکرگزاری، توریستها و خریداران برای تماشای مسابقه بزرگ فوتبال (بین ارتش و نیروی دریایی) و شروع خریدهای عید، به شهر هجوم میآوردند.
پلیسهای فیلادلفیا این روز را “جمعه سیاه” نامیدند. چرا؟
-
چون هیچ پلیسی اجازه مرخصی نداشت.
-
ترافیک شهر قفل میشد (تصور کنید ترافیک شب عید تهران را ضرب در ۱۰ کنید!).
-
دزدی از مغازهها در شلوغی افزایش مییافت. برای پلیسها، این روز واقعاً سیاه و تاریک بود!
۲. روایت دوم: جوهر سیاه حسابداری (دهه ۱۹۸۰)
سالها گذشت و فروشندگان دیدند که نمیتوانند جلوی این سیل جمعیت را بگیرند، پس تصمیم گرفتند داستان را عوض کنند تا بار منفی کلمه “سیاه” از بین برود. آنها یک توجیه هوشمندانه و جذاب ساختند که امروز همه آن را باور دارند:
در حسابداری سنتی قدیم (زمانی که کامپیوتر نبود)، دفترهای کل دو رنگ داشتند:
-
جوهر قرمز: نشاندهنده ضرر و زیان.
-
جوهر سیاه: نشاندهنده سود.
بیشتر فروشگاهها در طول سال با سود کم یا حتی ضرر (وضعیت قرمز) کار میکردند. اما در روز “جمعه سیاه”، به لطف حجم عجیبوغریب خرید مردم، حسابهایشان ناگهان از وضعیت قرمز خارج میشد و وارد وضعیت سوددهی خالص (جوهر سیاه) میشد.
بلک فرایدی برای چه کسانی مناسب است؟
این فستیوال دقیقاً برای شکارچیان تکنولوژی است که ماهها پول خود را برای خرید آن لپتاپ یا گوشی خاص پسانداز کردهاند و خریداران هوشمندی که تفاوت جنس اصل با گارانتی معتبر را از کالای قاچاق و بدون خدمات تشخیص میدهند؛ همچنین عاشقان راحتی که ترجیح میدهند به جای هل دادن دیگران در صفهای شلوغ فروشگاه، با پیژامه روی مبل لم بدهند و تنها با یک کلیک خرید کنند، از این فرصت لذت خواهند برد.
بلک فرایدی برای چه کسانی مناسب نیست؟
در مقابل، اگر خریدار هیجانی هستید و صرفاً به خاطر تخفیف میخواهید چیزی بخرید که نیازی به آن ندارید، دست نگه دارید! همچنین اگر جزو دنبالکنندگان «ارزانترین به هر قیمتی» هستید و برایتان تفاوتی ندارد کالا اصل باشد یا «هایکپی»، بلک فرایدی یونیتک جای شما نیست، چرا که ما در اینجا فقط کالای اصل ارائه میدهیم.
چرا از یونیتک بخریم؟
بیایید با هم صادق باشیم. خیلی از فروشگاهها (حتی بزرگترینها) یک هفته قبل از بلک فرایدی قیمتها را یواشکی بالا میبرند و روز حراج روی آن خط میزنند تا شما فکر کنید تخفیف گرفتهاید. در یونیتک، ما این بازی را بلد نیستیم. وقتی میگوییم تخفیف، یعنی کاهش واقعی قیمت از نرخ مصوب بازار. پس خیالتان راحت باشد که اینجا خبری از باد کردن قیمتها و سپس ترکاندن آنها نیست. ما معتقدیم اعتماد شما از سود یک روزه ما مهمتر است.
چرا بلک فرایدی یونیتک ارزشش را دارد؟
- تخفیفهای واقعی و شفاف
- ضمانت اصالت کالا (بدون کالای ریفربیشد)
- تنوع جذاب گجتها
- خرید بدون استرس (تحویل درب منزل)
نکاتی که باید مراقب باشید
- موجودی محدود (اتمام سریع کالاها)
- خطر اعتیاد به تکنولوژی!
حرف آخر
اگر لیست خریدی دارید که مدتهاست خاک میخورد، الان وقتش است. بلک فرایدی یونیتک فرصتی است برای اینکه تکنولوژیهای روز را با قیمتی بخرید که شاید تا سال آینده تکرار نشود.
ما تاریخچه جمعه سیاه را از “ترافیک و شلوغی” به “راحتی و هوشمندی” تغییر دادهایم. پس، به جای گشتن در خیابانهای شلوغ، همین حالا سری به لیست تخفیفهای ما بزنید.