کسبوکارها بیشتر روی فناوری اطلاعات متکی هستند تا در میان اختلالات دو سال گذشته به فعالیت خود ادامه دهند – و به گفته تحلیلگرانی مانند برایان جکسون، تحول دیجیتالی آنها هنوز به پایان نرسیده است.
به عنوان مدیر تحقیقات در گروه پژوهشی فناوری اطلاعات، جکسون به طور منظم با مدیران ارشد فناوری اطلاعات و سایر رهبران کسب و کار ملاقات می کند تا بهترین مسیر را در راستای همسویی سرمایه گذاری های فناوری خود با نیازهای سازمانی ترسیم کند. با وجود چالشهای مالی و سایر موانعی که بسیاری از کسبوکارها اخیراً با آنها مواجه شدهاند، او میگوید که شرکتها به سمت سال 2022 میروند و آماده ادامه بهبود توانایی خود برای رقابت در اقتصاد دیجیتال هستند.
جکسون میگوید: «حتی در صنایع سنتیتر، جایی که مردم برای مدت طولانی از تکیه بر فرآیندهای دستی بیشتر خوشحال بودند، همه به ارزش آنچه فناوری متصل میتواند به آنها ارائه دهد، پی بردهاند. بخش فناوری اطلاعات، در بسیاری از موارد و در بسیاری از شرکت ها، تعداد افرادی را که به آنها خدمت می کنند افزایش داده است. آنها در ارائه جنبه های بیشتری از تجربه مشتری نقش دارند و از جنبه های بیشتری از مدل کسب و کار حمایت می کنند.
این به معنای ایجاد تعادل ظریف بین نیازهای فوری و فناوری های جدید است که می تواند بعداً حیاتی باشد. در فناوری اطلاعات گزارش روندهای فناوری 2022برای مثال، جکسون و تیمش «همکاری ترکیبی» را به عنوان روندی شناسایی کردند که در آن شرکتها به دنبال ابزارهایی هستند که تجربهای منعطف و متنی را برای حمایت از کارمندان در هر کجا که کار میکنند، ارائه کنند.
بهعنوان مثال، جکسون میگوید بهجای استفاده از ابزارهای ویدئو کنفرانس که شنیدن همه افراد در جلسه را با مشکل مواجه میکنند، انتظار دارد سرمایهگذاری بیشتری در دوربینهای هوشمند ببیند که باعث میشود همکاری مجازی بیشتر احساس کند که همه فضای یکسانی را به اشتراک میگذارند. او میگوید: «چیزهای کوچکی از این دست میتوانند همه تفاوت را ایجاد کنند».
در سمت دیگر طیف، مجموعهای از فناوریها قرار دارند که میتوانند همه چیز را از برنامههایی که هر روز در محل کار استفاده میکنیم تا فرآیندهای تجاری در خردهفروشی، امور مالی، تولید و بخش مراقبتهای بهداشتی را تغییر دهند. اینها برخی از فناوری هایی هستند که تأثیرگذار هستند:
1. Web3
چیست:در هر لحظه، کارمندان ممکن است از Google برای انجام تحقیقات استفاده کنند، یا به عنوان بخشی از بازاریابی یا خدمات مشتری خود، وارد یک پلتفرم رسانه اجتماعی شوند تا با مشتریان ارتباط برقرار کنند. این پلتفرمها با افزایش تعداد کاربرانشان قدرتمندتر شدهاند. Web3 (گاهی اوقات وب 3.0 نامیده می شود) پیشنهاد می کند اینترنت را با مشارکت کمتر غول های فناوری موجود ارائه دهد.
Web3 یک معماری اینترنتی است که بر اساس بلاک چین ساخته شده است و به همان روش غیرمتمرکز اما ایمن عمل می کند که پایه ای برای ارزهای دیجیتال فراهم می کند. Web3 به جای اینکه تاریخچه جستجوی شما به کمپینهای هدفگیری مجدد برای تبلیغکنندگان تبدیل شود، به هر کاربر آنلاین اجازه میدهد هویت و دادههای خود را مدیریت کند و شبکههای اجتماعی و سرویسهای دیجیتالی را توسعه دهد.
جایی که مشاغل از آن استفاده خواهند کرد: در گزارش اخیر شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر آندرسن هوروویتز، Web3 به عنوان راهی برای آزاد کردن طیف گسترده ای از خدمات مالی همتا به همتا یا P2P توصیف شد که می تواند به افرادی که دارای بانک ضعیف هستند، مانند کسانی که معمولاً به حواله های پولی یا خدمات نقدی چک متکی هستند، خدمات دهد. Web3 همچنین از ایجاد توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) پشتیبانی میکند، که میتواند بر فروش همه چیز از آثار هنری گرفته تا املاک و مستغلات تأثیر بگذارد.
به گفته ری وانگ، تحلیلگر اصلی در تحقیقات صورت فلکی، Web3 همچنین می تواند بخشی اساسی از توسعه تجربیات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (VR) عمیق و همه جانبه باشد که در مجموع به آنها metaverse لقب گرفته اند. اگرچه، در بیشتر موارد، پتانسیل این است که ارزش اطلاعات را به اشتراک بگذاریم. وانگ میگوید: «وب 3.0 در مورد بازگرداندن افراد به کنترل است.»
جدول زمانی: در حالی که برخی از عناصر معماری Web3 در حال حاضر اینجا هستند یا در حال توسعه هستند، شرکت تحقیقاتی مسر که در این موضوع تخصص دارد پیش بینی می کند که انتقال از Web 2.0 به Web3 ممکن است چندین دهه طول بکشد.
2. 5G مستقل
چیست: 5G با ارائه مزایایی مانند افزایش پهنای باند و تأخیر کم، در خط مقدم نوآوری تلفن همراه در سال 2021 بوده است. طبق تحقیقات انجام شده توسط امدیا، اتصالات 5G در سال 2021 تنها در آمریکای شمالی 57 درصد رشد کرده است و 10 شبکه تجاری 5G راه اندازی شده است. IDC در سراسر جهان پیش بینی می کند اتصالات 5G تا سال 2023 به 1.1 میلیارد خواهد رسید. سال آینده، به لطف 5G مستقل، داستان از دیدگاه اپراتور شبکه تلفن همراه می تواند جالب تر شود.
راه اندازی اولیه شبکه های 5G مستقل نبوده است. به عنوان مثال، آنها یک شبکه دسترسی رادیویی 5G (RAN) را با هسته بستهبندی تکامل یافته LTE (EPC) جفت کردهاند. از جمله مزایای دیگر، سرعت انتقال داده بالاتری را برای مشتریان فراهم می کند. اما 5G مستقل، از طرف دیگر، رادیوهای 5G را با یک جفت می کند شبکه اصلی 5G. راههای جدیدی را برای توسعه، استقرار و مدیریت طیف وسیعی از خدمات ارائه میدهد، زیرا کاملاً مجازیسازی شده است و به اپراتورها اجازه میدهد شبکه را به سرویسهای منطقی جداگانه تقسیم کنند.
جایی که مشاغل از آن استفاده خواهند کرد: بر اساس گزارشی که در ماه می توسط جی پی مورگان5G مستقل میتواند قابلیتهای نظارت از راه دور بیشتری را برای ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی و بیمارانشان و همچنین اتصال فناوری خورشیدی و مزارع بادی در بخش انرژی ارائه دهد.
جدول زمانی: گزارش JP Morgan اشاره می کند که 5G مستقل قبلاً در چین راه اندازی شده است. انتظار میرود ژاپن و کره جنوبی به زودی این کار را دنبال کنند، در حالی که بقیه جهان ممکن است بیشتر طول بکشد.
3. Edge AI
چیست: اینترنت اشیا (IoT) به کسب و کارها این امکان را می دهد که تجهیزات، وسایل نقلیه، جاده ها و سایر اشیاء روزمره را به هم متصل کنند. بنابراین آنها می توانند قفسه های هوشمند را در فروشگاه های خرده فروشی راه اندازی کنند یا پیش بینی کنند که چه زمانی ممکن است ماشین آلات خراب شوند. مشکل این است که ارسال داده ها به سرورهای ابری در یک مرکز داده می تواند تأخیر ایجاد کند و بر عملکرد تأثیر بگذارد. برای از بین بردن این تنگنا، محاسبات دادهها را نزدیکتر به جایی که در حال ایجاد یا استفاده است پردازش میکند.
با توجه به گزارشی که از سوی این شرکت منتشر شد، وقتی آن را با فناوریهای هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین ترکیب کنید، شرکتها میتوانند دسترسی سریعتری به دادهها و بینشها داشته باشند. ITBusinessEdge در آگوست 2021 منتشر شد. مزایای دیگر می تواند شامل مقیاس پذیری، عملکرد و امنیت بهبود یافته باشد.
جایی که مشاغل از آن استفاده خواهند کرد: وانگ میگوید: «بهعنوان هوش مصنوعی در لبهها به جان بخشیدن به دستگاهها و ارائه خدمات هوشمند به بازار کمک میکند». گزارش ITBusinessEdge به طور خاص به بازرسی نوری خودکار در خطوط تولید، ناوبری بهتر برای وسایل نقلیه خودران و برنامههای تشخیص چهره در امور مالی و مراقبتهای بهداشتی اشاره میکند.
جدول زمانی: بر اساس مطالعه 2020 توسط اقتصاد آکسفورد و IBMشرکتهایی که محاسبات لبهای را به کار میگیرند، از جمله پروژههایی که از یادگیری ماشینی استفاده میکنند، میتوانند انتظار بازگشت سرمایه مثبت را در سه سال آینده داشته باشند.
4. هویت های دیجیتال غیرمتمرکز
آنها چه هستند: این ممکن است گسترشی از روند Web3 باشد، اما هویتهای دیجیتال غیرمتمرکز به تنهایی ارزش دارند، زیرا میتوانند رویکردهای سنتی ورود به سیستم و احراز هویت در طیف وسیعی از خدمات را مختل کنند.
انجمن ویژه موبایل Groupe (GSMA) یک پس زمینه مفید در این زمینه ارائه می دهد ابزارهای هویت دیجیتال غیرمتمرکز، نشان می دهد که چگونه به کاربران راهی برای تأیید هویت خود در حالی که از کیف پول تلفن همراه یا سایر برنامه هایی استفاده می کنند که از بلاک چین استفاده می کنند ارائه می دهند. چگونه کار می کند؟ اساساً، چندین سازمان (مانند کارفرمای یک شخص، دولت فدرال آنها و غیره) به عنوان صادر کننده هویت عمل می کنند و کاربر را از طریق یک دفتر کل توزیع شده اعتبارسنجی می کنند.
جایی که مشاغل از آن استفاده خواهند کرد: در یک مقاله تحقیقاتی اخیر از دانشگاه مستقل موناکو، مهندس عمران و محقق فلوری مازورانا پیشنهاد می کند که هویت های دیجیتال غیرمتمرکز را می توان در سراسر جهان مورد استفاده قرار داد. بخش عمومی برای فعالیت هایی مانند رای دادن یا تأیید هویت هنگام سفر به خارج از کشور. اما مقاله Mazzarana همچنین خاطرنشان کرد که چنین سیستمهای شناسایی میتوانند «از کنترل دموکراسیهای ملی فرار کنند» مگر اینکه کنترلهای درست وجود داشته باشد.
جدول زمانی: جکسون پیشنهاد میکند که پروژههای مرتبط با بلاکچین نمونه خوبی از روند «ایجاد ارزش نامشهود» است که امیدوارکننده است اما ممکن است فراتر از آن باشد. توضیح میدهد: «نمیتوانید سال 2021 را بدون نگاه کردن به ارزش عظیمی که از دیدگاه سهام خصوصی به بلاک چین وارد میکند و همه راهحلهای بالقوه جدیدی که در دنیای استارتآپها ارائه میشوند، پشت سر بگذارید.» جکسون ممکن است ما در اوایل تبلیغات پیرامون آن باشیم، اما من فکر میکنم چیزی وجود دارد که ثابت میکند به پایان راه انجام بسیاری از کارها تبدیل میشود.
5. یکپارچه سازی اپلیکیشن های پوشیدنی
چیست: داده ها از eMarketer نشان می دهد که بیش از 20 درصد از آمریکایی ها از ساعت های هوشمند در سال 2024 استفاده خواهند کرد. این به معنای یک بازار آدرس پذیر بزرگتر برای راه حل هایی است که در ساعت های هوشمند و تلفن های هوشمند کار می کنند. وانگ میگوید: شرکتهایی که این موضوع را در برنامه تحول دیجیتال خود لحاظ نکردهاند، اکنون باید این کار را انجام دهند: «در واقع، ما شاهد خواهیم بود که فناوریهای ویجت های بیشتری به رابط بین دنیای دیجیتال و آنالوگ تبدیل میشوند.»
جایی که مشاغل از آنها استفاده خواهند کرد: یکی دیگر از پیش بینی های Deloitte برای سال 2022، پیشرفت مداوم ویجت ها و ساعت های هوشمند است که به مصرف کنندگان کمک می کند تا تناسب اندام و سلامت خود را نظارت کنند. در همین حال، شرکت تحقیقاتی بازار IDC اخیراً در مورد چگونگی انجام این کار گزارش داده است ساعت های هوشمند می تواند در محیط های تجاری مانند انبارها برای تشخیص حرکات پرخطر استفاده شود. و محققان در استنفورد به بررسی این موضوع پرداخته اند جراحان می توانند از ابزارهای پوشیدنی برای ردیابی حرکات خود و در نهایت بهبود عملکرد عملیاتی خود استفاده کنند.
جدول زمانی: eMarketer پیش بینی می کند که رونق در ویجت ها در سال 2024 به حدود 23 درصد از آمریکایی ها برسد.
جکسون می گوید: «شما باید به این فکر کنید که چگونه این روندها بر محیط شما تأثیر می گذارد». اهداف شما چیست و چه پیامدهایی دارد افراد شما چگونه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؟ آیا نیاز به استخدام افراد جدید دارید؟ آیا نیاز به تخصیص مجدد آنها به ظرفیت های مختلف دارید؟ آیا باید این فناوری ها را تهیه کنید؟ همه آنها به طرق مختلف بازی خواهند کرد.